Konkurencyjność UE: perspektywa po roku 2030
Webinarium pt. „Długoterminowa konkurencyjność Unii Europejskiej: perspektywa po roku 2030” („Long-term competitiveness of the EU: looking beyond 2030”), zorganizowane z inicjatywy Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii odbyło się 23 czerwca 2023 roku.
Podczas wydarzenie przedstawiono następujące:
- 01.2023 roku Komisja Europejska opublikowała roczne sprawozdanie o jednolitym rynku oraz wirtualną tabelę wyników jednolitego rynku.
- 03.2023 roku Komisja Europejska wydała komunikat podsumowujący
30 lat istnienia jednolitego rynku oraz komunikat dotyczący długoterminowej konkurencyjności Unii Europejskiej po roku 2030. - W komunikacie podsumowującym 30-lecie istnienia jednolitego rynku określono obszary priorytetowe na rzecz jego przyszłości, m.in.:
- działania na rzecz redukowania barier w obszarach wskazywanych, jako najistotniejsze z gospodarczego punktu widzenia (usługi, rynki kapitałowe, rynek energii, rynek cyfrowy, rynek danych),
- wzmocnienie egzekwowania prawa w obszarach takich jak handel detaliczny, usługi biznesowe, turystyka, budownictwo, energia odnawialna,
- kontynuacja i wzmacnianie współpracy Komisji Europejskiej i krajów członkowskich w ramach Grupy Zadaniowej ds. Egzekwowania Przepisów dotyczących Jednolitego Rynku (SMET),
- w zakresie egzekwowania proponuje się wyznaczenie konkretnych celów na rzecz ograniczenia deficytu zarówno w zakresie transpozycji, jak i braku zgodności do 0,5% oraz ustanowienie punktu odniesienia dla centrów SOLVIT w celu rozwiązania co najmniej 90% spraw w ciągu 12 miesięcy w każdym kraju członkowskim (Centrum SOLVIT Polska),
- w zakresie poprawy zgodności z przepisami odnoszącymi się do jednolitego rynku, Komisja Europejska będzie podejmować działania na rzecz uproszczenia obowiązków państw członkowskich w zakresie powiadamiania poprzez ustanowienie pojedynczego punktu przyjmowania zgłoszeń dotyczących jednolitego rynku,
- proponuje się państwom członkowskim ustanowienie krajowych punktów ds. jednolitego rynku w celu eliminowania i zapobiegania barierom z nim związanych (rozwiązanie stanowiłoby uzupełnienie działań centrów SOLVIT oraz SMET).
- W kontekście działań dotyczących ustanowienia ram regulacyjnych na rzecz wspierania zrównoważonej konkurencyjności UE, Komisja Europejska proponuje prowadzenie prac w oparciu o dziewięć obszarów:
- funkcjonujący jednolity rynek,
- dostęp do kapitału prywatnego,
- inwestycje publiczne i infrastruktura,
- badania naukowe i innowacje,
- energia,
- gospodarka obiegu zamkniętego,
- cyfryzacja,
- edukacja i umiejętności,
- handel i otwarta autonomia strategiczna.
- W komunikacie dotyczącym długoterminowej konkurencyjności Unii Europejskiej przyporządkowano ww. obszarom kluczowe wskaźniki efektywności (KPI).
- Wskazuje się, że Komisja Europejska będzie prowadzić równolegle prace nad ramami regulacyjnymi sprzyjającymi wzrostowi i konkurencyjności, obejmującymi:
- nową kontrolę konkurencyjności, mającą gwarantować, że oceny skutków wniosków ustawodawczych będą w sposób zintegrowany przedstawiać ich oczekiwany wpływ na konkurencyjność kosztową, cenową, międzynarodową, konkurencyjność sektora MŚP oraz zdolność do innowacji,
- lepszą ocenę skumulowanych skutków różnych unijnych środków politycznych,
- uproszczenie wymogów sprawozdawczych dla przedsiębiorstw i administracji, w szczególności w dziedzinach cyfryzacji, gospodarki oraz ekologii (podkreśla się, że pierwsze wnioski Komisji Europejskiej dotyczące zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych w tych obszarach miałyby zostać przedstawione jesienią 2023 roku, a ich celem powinna być redukcja takich obciążeń o 25% z zaznaczeniem, że nie spowoduje to podważenia powiązanych celów polityki),
- bardziej przyjazne innowacjom podejście do regulacji poprzez zastosowanie piaskownic regulacyjnych, umożliwiających testowanie innowacyjnych rozwiązań w kontrolowanym środowisku i przez ograniczony czas,
- regularną ocenę prawodawstwa unijnego pod kątem aktualności i zasadności,
- wydajniejsze wykorzystanie przez Komisję Europejską klauzul wygaśnięcia i klauzul przeglądowych we wnioskach ustawodawczych, w odniesieniu do obszarów podlegających znaczącym zmianom technologicznym,
- wsparcie państw członkowskich we właściwej transpozycji unijnych przepisów.