Lotnisko w sercu Mazur
Położone w sercu regionu lotnisko to nowoczesny, międzynarodowy port z pełną infrastrukturą przygotowaną do obsługi samolotów pasażerskich poruszających się zarówno w trybie rejsowym i czarterowym.
Budowę lotniska w Szymanach rozpoczęto w 1933 roku. W latach 50-60-tych lotnisko zostało rozbudowane i pełniło rolę lotniska zapasowego dla 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, które stacjonowało w Mińsku Mazowieckim. W tym czasie lotnisko znacznie poszerzono, rozbudowano pas startowy oraz zbudowano murowany budynek laboratorium paliw.
W drugiej połowie lat 70-tych wybudowano wieżę kontroli lotów i budynek zaplecza socjalnego. Na początku lat 90-tych lotnisko stało się wojsku zbędne. W 1995 roku lotnisko zostało przekazane dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego. 15.01.1996 r. wojewoda warmińsko-mazurski powołał do życia Spółkę Porty Lotnicze Mazury-Szczytno, która przetrwała do roku 2004. W latach 2007-2013 przeznaczono 204 mln złotych na rozwój i rozbudowę lotniska. Zakończenie budowy Portu Lotniczego Olsztyn –Mazury nastąpiło pod koniec 2015 roku.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach zajmuje około 322 hektary. Jest to jedyny port lotniczy w województwie warmińsko-mazurskim. 21 stycznia 2016 roku samolot rejsowy linii Sprint Air wyruszył w swój pierwszy rejs z lotniska w Szymanach.
Terminal pasażerski o łącznej powierzchni 6 800 m2 jest w pełni klimatyzowany i przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego na kierunkach krajowych, międzynarodowych oraz czarterach.
Budynek został zaprojektowany na podstawie charakterystycznych dla Warmii i Mazur elementów architektonicznych. Elementy drewniane imitujące pomost, nawiązują do mazurskich jezior poprzecinanych kładkami; wejścia i wyjścia do terminala przypominają wykonane z drewna mazurskie domy, słupy w formie korony drzew górują nad pozostałymi elementami wnętrza budynku. Na terenie terminala podróżni i goście Portu korzystać mogą z ciekawej i przyjaznej infrastruktury lotniska oraz bogatego zaplecza, który ułatwia i przyśpiesza oczekiwanie na osoby przylatujące i wylatujące z lotniska. Terminal pasażerski posiada więc pełną separację funkcjonalną dla podróżnych przylatujących i odlatujących.
Na parterze w holu głównym terminala pasażerskiego, znajduje się oprócz informacji lotniskowej także sklep ogólno-przemysłowy i gastronomiczny sieci -1 Minute oraz dwie wypożyczalnie samochodów Avis i Herz. Po lewej stronie od głównego wejścia na hol terminala lotniska, znajdują się toalety, także z ułatwieniami dla osób niepełnosprawnych.
W górnej części terminala na I piętrze zlokalizowana jest przeszklony taras widokowy z dużą poczekalnią dla odwiedzających lotnisko. Na taras można wjechać windą dostosowaną także dla osób niepełnosprawnych. Na tarasie widokowym do Państwa dyspozycji jest kawiarnia wraz z kameralnym patio, komfortowe loże wypoczynkowe uczynią czas oczekiwania wygodniejszym. Dla pasażerów oczekujących w strefie odlotów jest otwarta restauracja Flying Bistro oraz dwa sklepy wolnocłowe i kioski sieci Relay i Aelia Duty Free. Do dyspozycji pasażerów oczekujących w strefie No - Schengen są również automaty z przekąskami i napojami.
Port Lotniczy zapewnia także pełną infrastrukturę parkingową na ok. 150 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych oraz wydzielone stanowiska postoju autobusów oraz stanowiska postoju taksówek. Obok Terminala jest przystanek kolejowy połączony peronem z dojściem pieszym do terminala.
Pozostałe udogodnienia to między innymi mała sala konferencyjna na pierwszym piętrze terminala z widokiem na pas startowy.
Więcej informacji o lotnisku na stronie www.mazuryairport.pl
Dane operacyjno-techniczne:
Kod IATA – SZY Kod ICAO – EPSY
Położenie geograficzne
Szerokość geograficzna - 53°28’55” N
Długość geograficzna - 20°56’16” E
Wzniesienie - 464 ft
Droga startowa
długość - 2500 m
szerokość - 45 m
pas drogi startowej – 2760 x 300 m
RWY 01 - kierunek geograficzy: 19,00° nawierzchnia: PCN 45 F/B/X/T CONC/ASPH
RWY 19 - kierunek geograficzy: 199,00° nawierzchnia: PCN 45 F/B/X/T CONC/ASPH
Nawigacja i oświetlenie
RWY 01 - ALPA-ATA cat. I, WBAR, PAPI 3°
RWY 19 - SALS, PAPI 3,5°
Płyta postojowa
Płyta postoju dla samolotów kodu C - ze stanowiskiem odladzania samolotów oraz płyta z 1 stanowiskiem postojowym dla śmigłowca 40 x 40 m z powietrzną drogą kołowania
Ochrona przeciwpożarowa lotniska – CAT 5 ICAO ( CAT7 ICAO na żądanie)