Pośrednicy w regionalnych ekosystemach innowacji
Spotkanie pt. „MŚP: Pośrednicy w regionalnych ekosystemach innowacji” („SMEs: Intermediaries in regional innovation ecosystems”), zorganizowane w ramach inicjatywy UASNL (Universities of Applied Sciences Netherlands) odbyło się 24 maja 2023 roku.
Podczas spotkania wskazano na następujące kwestie związane z podmiotami sektora MŚP:
- Zróżnicowanie przedsiębiorstw działających w sektorze MŚP pod względem finansowania, posiadanych umiejętności oraz zdolności do przyjmowania nowych technologii.
- Niechęć małych i średnich przedsiębiorstw do podejmowania ryzyka, w tym związanego z inwestowaniem kapitału własnego.
- Niedostateczne zainteresowanie podmiotów sektora MŚP innymi źródłami finansowania.
- Do najczęściej wskazywanych barier zgłaszanych przez podmioty z sektora MŚP należą obciążenia administracyjne, dostęp do informacji oraz skalowanie biznesu.
- Niedostateczne inwestowanie przez podmioty z sektora MŚP w podnoszenie kwalifikacji oraz przekwalifikowanie pracowników (w szczególności podkreśla się umiejętności konieczne do osiągnięcia celów transformacji cyfrowej).
- Niedostateczne podejmowanie przez podmioty z sektora MŚP działań w obszarze cyberbezpieczeństwa i przechowywania danych, związanych z nowymi technologiami.
Ponadto:
- Podkreśla się, że należy poszukiwać rozwiązań, w tym pakietów finansowania, które będą bardziej ukierunkowane na potrzeby sektora MŚP.
- Będą podejmowane dalsze działania na rzecz rozwoju współpracy z dostawcami informacji, takimi jak np. sieć Enterprise Europe Network.
- Będą podejmowane działania na rzecz dalszego rozwoju partnerstw w ramach unijnego Paktu na rzecz Umiejętności.
- Wskazuje się, że należy podejmować działania zmierzające do przeprojektowania dotychczasowego podejścia do edukacji i umiejętności (podkreślono potrzebę rozwoju bezpośredniego kontaktu z różnymi podmiotami oraz prowadzenia aktywnej edukacji
i dalszego wspierania MŚP w dostępie do finansowania).
Europejskie Centrum Innowacji Cyfrowych Boost Robotic EastNL:
- Łączy lokalne podmioty innowacyjne we wschodniej Holandii, które specjalizują się
w obszarze robotyki i technologii wykrywania. - Wspiera podmioty z sektora MŚP oraz spółki o średniej kapitalizacji (Mid-Caps)
w transformacji cyfrowej przy zaangażowaniu brokerów innowacji. - Zapewnia ekspertyzę i wsparcie skoncentrowane na zastosowaniu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa w produktach, procesach i usługach,
- Wsparciem objęte są najsilniej reprezentowane w regionie sektory – opieka zdrowotna, produkcja i przemysł rolno-spożywczy.
Projekt EmpowerED:
- Projekt na rzecz wspierania współpracy w sektorze edukacji cyfrowej w Europie.
- Podkreśla potrzebę zwiększenia nacisku na rozwój technologii cyfrowych oraz wzmocnienie partnerstwa między nauczycielami, krajowymi i regionalnymi władzami oświatowymi oraz sektorem prywatnym.
- Inicjatywa ma umożliwić start-upom oraz podmiotom z sektora MŚP działającym w obszarze technologii edukacyjnych lepsze zrozumienie wyzwań pedagogicznych i politycznych, przed którymi stoi obecnie sektor edukacji oraz sposobów ich rozwiązywania z wykorzystaniem innowacji opartych na technologiach edukacyjnych.
Cele:
- Konsolidacja pracy obecnych organizacji zajmujących się technologiami edukacyjnymi i umożliwienie im bardziej bezpośredniego zaangażowania się w tworzenie polityki edukacyjnej w celu wspólnego wspierania wdrażania innowacji w edukacji.
- Ustanowienie nowej europejskiej społeczności technologii edukacyjnych w celu wymiany, dialogu i współpracy, obejmującej różne podmioty ekosystemu z co najmniej 15 krajów:
- dostawcy rozwiązań w zakresie technologii edukacyjnych (start-upy, MŚP),
- organizacje wspierające technologie edukacyjne (inkubatory, akceleratory, ośrodki testowe, inwestorzy),
- praktycy (nauczyciele i pedagodzy),
- decydenci (ministerstwa/agencje rządowe zaangażowane w innowacje edukacyjne),
- podmioty edukacyjne (uniwersytety, naukowcy, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia branżowe).
Prace w ramach projektu obejmują:
- Mapowanie krajobrazu technologii edukacyjnych w Europie w celu zidentyfikowania najlepszych praktyk.
- Konsolidację pracy obecnych organizacji zajmujących się technologiami edukacyjnymi, wspierających start-upy i MŚP.
- Zapewnienie wglądu w trendy związane z nowymi modelami szkolnictwa oraz innowacyjnymi rozwiązaniami edukacyjnymi.
- Opracowanie planu działania w kierunku europejskiego ekosystemu technologii edukacyjnych.
- Wsparcie decydentów w projektowaniu skutecznych rozwiązań dla start-upów i podmiotów sektora MŚP w szybko rozwijającym się ekosystemie technologii edukacyjnych.
- Stworzenie ogólnoeuropejskiej sieci i platformy wymiany między europejskimi inicjatywami w zakresie technologii edukacyjnych.
Sieć KATAPULT:
- Sieć edukacyjna zrzeszająca obecnie ponad 450 Partnerstw Publiczno-Prywatnych
w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego. - Elementy wskazywane jako konieczne dla wzmocnienia łańcuchów i ekosystemów:
- łączenie podmiotów z sektora MŚP,
- angażowanie nowych interesariuszy w budowanie i skalowanie ekosystemów,
- wdrażanie podejścia wielosektorowego, wielopoziomowego i multidyscyplinarnego,
- wdrażanie działań obejmujących kompletny łańcuch wartości,
- tworzenie bazy wsparcia,
- łączenie i wzmacnianie już istniejących rozwiązań,
- organizacja synergii,
- działania na rzecz rozpowszechniania wiedzy w ekosystemie.
- Elementy wskazywane jako wartość dodana ekosystemu Partnerstw Publiczno-Prywatnych dla sektora MŚP:
- zwiększanie potencjału innowacyjnego firm poprzez podejmowanie kwestii innowacji w ramach projektów, uczących się społeczności itp.,
- opracowanie lepszych propozycji w dziedzinie uczenia się przez całe życie (formalna nauka poprzez kursy szkoleniowe, uczenie się w systemie nieformalnym
z wykorzystaniem uczących się społeczności).
Podsumowanie projektu TraCS3:
Projekt ukierunkowany na wspieranie międzyregionalnej współpracy oraz infrastruktury innowacji w kluczowych obszarach priorytetowych S3 poprzez poprawę regionalnych ekosystemów innowacji (zakończy się 31.05.2023 roku).
Cele:
- identyfikacja i niwelowanie różnic pomiędzy i wewnątrz ekosystemów innowacji,
- wzmocnienie międzyregionalnej współpracy ekosystemów innowacji,
- powiązanie regionów, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP,
z międzynarodowymi sieciami badań i innowacji.
Główne ustalenia w ramach projektu:
- tworzenie i kształtowanie ekosystemów innowacji zależy od zdecydowanego zaangażowania i oddolnej współpracy partnerów poczwórnej helisy (inicjatywy oddolne wskazywane są jako najbardziej skuteczne),
- brak międzynarodowej współpracy między ekosystemami innowacji,
- inicjatywy wspierające innowacje często nie są tak skuteczne, jak oczekiwano,
- ekosystemy innowacji nie wykorzystują w pełni swojego potencjału - MŚP nie są w stanie ich znaleźć i/lub odpowiednio wykorzystać,
- istnieje luka między ofertą usług ekosystemów innowacji a sposobem, w jaki MŚP do nich docierają i z nich korzystają.
Główne ustalenia projektu w ramach obszaru wsparcia i zatrudnienia:
Ekosystemy innowacji we wszystkich regionach partnerskich są w znacznym stopniu niewykorzystane, w porównaniu z dostępnymi możliwościami, na co wskazują takie trudności, jak:
- niski poziom współpracy,
- wielu potencjalnych użytkowników nie posiada wiedzy o ekosystemach innowacji oraz usługach, jakie oferują,
- przedsiębiorstwa niechętnie współpracują z naukowcami na równych warunkach,
- brak wiedzy na temat uwarunkowań rynku,
- brak długoterminowych strategii zarządzania oraz modeli i metod zrównoważonego rozwoju,
- brak koncepcji usług i współprojektowania ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami,
- niektóre infrastruktury uniwersyteckie nie są wykorzystywane przez użytkowników zewnętrznych,
- bariery komunikacyjne (wiele informacji publikowanych jedynie w językach narodowych – wskazuje się potrzebę tworzenia publikacji w języku angielskim oraz wizualizacji ekosystemów),
- podkreśla się potrzebę tworzenia systemów monitorowania na rzecz lepszego zarządzania innowacjami na poziomie regionalnym (regionalne systemy monitorowania wspierają właścicieli polityki oraz podmioty w ramach regionalnych ekosystemów
w nadzorowaniu i moderowaniu regionalnych działań innowacyjnych).
Główne ustalenia projektu w ramach obszaru finansowego wsparcia dla ekosystemów innowacji:
- w ekosystemy innowacji inwestuje się znaczne środki ale nie ma ciągłości i istnieją luki,
- źródłami podstawowego finansowania są uniwersytety i EFRR,
- istnieją trudności z planowaniem długoterminowym,
- ekosystemy konkurują pomiędzy sobą,
- niskie wyniki dotyczące ubiegania się o finansowanie.
Główne ustalenia projektu w ramach obszaru współpracy międzynarodowej:
- w wielu przypadkach brakuje międzynarodowej współpracy opartej na wykorzystaniu ekosystemów innowacji,
- wskazuje się na potrzebę działań na rzecz zwiększenia dostępności, wymiany informacji i wsparcia dla projektów.
Rekomendacje z projektu TraCS3:
- należy wdrażać działania na rzecz poprawy jakości wykorzystania regionalnych ekosystemów innowacji,
- należy monitorować, demonstrować i komunikować ekonomiczną oraz społeczną wartość dodaną ekosystemów innowacji,
- podkreśla się istotność długoterminowego i zrównoważonego rozwoju regionalnych ekosystemów innowacji,
- regiony powinny osadzać swój ekosystem innowacji we wspierającym środowisku politycznym, popartym silną wizją strategiczną, na poziomie regionalnym, krajowym i unijnym,
- ekosystemy innowacji powinny być uznawane za długoterminowe inwestycje strategiczne na wszystkich poziomach,
- należy zapewnić wsparcie i czas dla rozwoju oraz utrzymania potencjału ekosystemów innowacji.
Dodatkowo:
- Inicjatywa tworzenia Centrów Doskonałości Zawodowej w ramach Programu ERASMUS+, mających wspierać instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego w poprawie i dostosowywaniu oferty umiejętności do zmian gospodarczych i społecznych.
- Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych – ESFRI.