Modele edukacji w zakresie innowacji i robotyki
Spotkanie pt. „Przyszłe ekosystemy umiejętności i innowacji poprzez edukację w zakresie robotyki” („Future skills and innovation ecosystems through robotics education”), zorganizowane we współpracy Biura Regionu Häme w Brukseli, miasta Riihimäki i Kampusu Robotyki Riihimäki odbyło się 23 marca 2023 roku.
Działania miasta Riihimäki (Finlandia):
- Podczas spotkania omówiony został tzw. Model Riihimäki, odnoszący się do przyjętego przez fińskie miasto Riihimäki w 2014 roku modelu obowiązkowej edukacji w zakresie robotyki obejmującym przedszkola, szkoły podstawowe oraz średnie. W szkołach podstawowych uczniów obowiązuje co najmniej 250 godzin zajęć w tym obszarze.
- Robotyka jako obszar przyszłych umiejętności wpisuje w jedną z 3 strategicznych inicjatyw miasta Riihimäki.
- Podkreśla się, że robotyka jest zintegrowana z wieloma przedmiotami szkolnymi, takimi jak matematyka, fizyka, czy ochrona środowiska. Studiowanie robotyki ma cele dydaktyczne przewidziane w krajowym programie nauczania, a edukacja w tym zakresie może pomóc w rozwiązaniu problemu niedoboru wykwalifikowanych kadr.
- Podkreśla się aktywną współpracę miasta z sektorem biznesu i przemysłu, sprzyjającą budowaniu ekosystemu biznesu robotyki i innowacji w regionie. Studiując robotykę, uczniowie zdobywają również inne kluczowe umiejętności zawodowe, takie jak praca zespołowa, rozwiązywanie problemów, zarządzanie projektami, krytyczne myślenie
i wyszukiwanie informacji. - Aktualnie prowadzone są działania na rzecz:
- wzmocnienia współpracy uczelni (projekt nowego programu robotyki na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich),
- budowania zdolności przedsiębiorczych (tworzenie globalnych sieci, wymiana praktyk, program akceleracyjny w ramach technologii podwójnego zastosowania),
- wykorzystania robotyki w przestrzeni miejskiej (inwestycje, działania na rzecz szerokiej dostępności edukacji z zakresu robotyki dla wszystkich obywateli).
- We współpracy miasta Riihimäki, lokalnych przedsiębiorstw oraz miejskich instytucji edukacyjnych utworzono Kampus Robotyki, którego głównym celem jest rozwój
i wdrażanie edukacji w tym zakresie, od wczesnoszkolnej po studia wyższe. Kampus oferuje szkolenia i zajęcia edukacyjne dla uczniów, kadry pedagogicznej oraz profesjonalistów w obszarze technologii, robotyki i sztucznej inteligencji.
Działania Komisji Europejskiej w zakresie Planu w dziedzinie Edukacji Cyfrowej na lata 2021-2027:
- Plan w dziedzinie Edukacji Cyfrowej przyjęto we wrześniu 2020 roku, jako plan działania na rzecz wsparcia dostosowania systemów kształcenia i szkolenia państw członkowskich do ery cyfrowej.
- Plan opiera się na 2 obszarach priorytetowych:
1 - wspieranie rozwoju wysokowydajnego ekosystemu edukacji cyfrowej.
2 - podnoszenie umiejętności i kompetencji cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej.
3.04.2023 roku planowane jest przyjęcie 2 rekomendacji Rady:
1 - w sprawie czynników sprzyjających pomyślnej edukacji cyfrowej,
2 - w sprawie zapewniania umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu
3 - Podkreśla się szczególne znaczenie rekomendacji Rady w sprawie zapewniania umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu:
- celem tej rekomendacji jest wspieranie państw członkowskich w działaniach związanych z poziomem umiejętności cyfrowych wśród różnych grup społeczeństwa oraz zdolnością krajowych systemów edukacji i szkoleń do wspierania świadczenia w perspektywie uczenia się przez całe życie,
- rekomendacja obejmuje całe spektrum umiejętności cyfrowych, od podstawowych do zaawansowanych, wśród wszystkich grup społeczeństwa,
- w przypadku tej rekomendacji podkreśla się szczególne znaczenie jakie ma oferta edukacyjna ze względu na rosnące znaczenie umiejętności cyfrowych we wszystkich zawodach.
5. Podkreśla się, że wiele państw członkowskich dokonuje obecnie przeglądu swoich programów nauczania, aby lepiej promować umiejętności cyfrowe. Wyłaniająca się tendencja koncentruje się na włączaniu efektów nauczania w zakresie informatyki do programu edukacyjnego w szkołach średnich, z różnymi trybami realizacji, jednak niezależnie od wyborów programowych pojawiają się dalsze wyzwania związane
5. z zapewnieniem wysokiej jakości nauczania, odpowiednich zasobów, zrównoważonej pod względem płci absorpcji, reprezentacji oraz ich dalszej oceny.
6. Wskazuje się na potrzebę opracowania skutecznych praktyk pedagogicznych i dzielenia się wiedzą fachową na temat tego, jak oceniać i nauczać umiejętności cyfrowych jako konkretnego przedmiotu, takiego jak informatyka (obejmującego również robotykę), na wszystkich poziomach edukacji.
7. Zachęca się do zapoznania z:
- raportem dotyczącym edukacji informatycznej w szkołach w Europie,
- raportem dotyczącym przeglądu myślenia obliczeniowego w edukacji obowiązkowej,
- wytycznymi dla nauczycieli i edukatorów, dotyczącymi zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie oraz wytycznymi,
- wytycznymi etycznymi dla edukatorów, dotyczącymi wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu oraz procesach uczenia się.
8. Komisja Europejska planuje opracować wytyczne dotyczące informatyki, robotyki i sztucznej inteligencji dedykowane wsparciu działań państw członkowskich na rzecz edukacji w tym zakresie.
9. Podczas spotkania przedstawiono również m.in. projekt stworzony we współpracy firm Meta oraz Simplon, tzw. Metaverse Academy (Francja):
- pierwsza bezpłatna i integracyjna szkoła w całości poświęcona obszarowi Metaverse (zestaw połączonych ze sobą przestrzeni 3D),
- oferuje program szkoleniowy mający na celu nauczanie umiejętności rozwijających i technicznych dla rozszerzonej rzeczywistości (Extended Reality) oraz wypełnienie luki w umiejętnościach na stanowiskach, które pomogą zbudować Metaverse,
- oferuje 3-4 miesiące stacjonarnego szkolenia oraz 15 miesięcy praktyk w firmach partnerskich,
- uczestnicy szkoleń są rekrutowani przez firmy partnerskie po ukończeniu certyfikacji,
- finansowanie stażystów zapewniają władze krajowe oraz przedsiębiorstwa.
Więcej na temat Metaverse Academy:
- Meta et Simplon.co lancent l’Académie du métavers pour former les talents aux métiers de demain | À propos de Meta (fb.com)
- Le métavers, ce nouveau monde créateur de nouvelles opportunités - Simplon.co - Fabriques labellisées Grande Ecole du Numérique - In Code We Trust #frenchtech #ess #empowerment