Czy wróci linia kolejowa Gołdap-Olecko?
O planach odtworzenia linii kolejowej Olecko-Gołdap rozmawiali samorządowcy Warmii i Mazur oraz obwodu kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej. W konferencji „Kolej na EGO“ uczestniczył marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin.
Odcinek Olecko (bez stacji Olecko)-Gołdap ma długość około 37 km. Jest to odcinek linii nieczynny i nieeksploatowany. Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony od kwietnia 1993 roku, natomiast pociągów towarowych od czerwca 2002 r.
Obecnie stan techniczny infrastruktury na tej linii jest niedostateczny i nie ma możliwości wznowienia ruchu pociągów
z jakakolwiek prędkością.
Konieczne jest zatem wykonanie kompleksowych robót modernizacyjnych wszystkich elementów infrastruktury kolejowej (tory, urządzenia sterowane ruchem kolejowym, urządzenia elektryczne
i elektroenergetyczne, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony z wyposażeniem i oświetleniem).
Odcinek Ełk-Olecko (ze stacja Olecko), dł. ok. 20 km. Jest to odcinek linii czynny i eksploatowany. Obecnie na tym odcinku kursują tylko pociągi towarowe – średnio 8 pociągów na dobę. Ruch pociągów pasażerskich na tym odcinku został zawieszony w maju 1998 r. w latach 2005-2012 został przewrócony. Województwo warmińsko-mazurskie w 2012 r. zaprzestało prowadzenia przewozów pasażerskich na tej linii z uwagi na niskie potoki podróżnych, a tym samym wysoką kwotę rekompensaty.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 nie przewiduje środków finansowych na rewitalizację/odbudowę linii kolejowej Ełk-Olecko (granica państwa).
Obecnie trwają prace związane z modernizacją linii E065 Rail-Baltica, w skład której wchodzi część linii 041 tj. odcinek Ełk-Olecko, nie jest jeszcze zanany ostateczny jej przebieg. Decyzja o realizacji przyjętego wariantu znana będzie w IV kwartale 2018 r.
PKP PLK podpisały 29 grudnia 2017 r. umowę na opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki. Połączenie jest ostatnim fragmentem polskiej części międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica. Zasadniczym celem tej inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu dzięki podwyższeniu prędkości pociągów, zwiększenie komfortu podróżowania przez przebudowę stacji i przystanków, zwiększenie przepustowości linii oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Trasa planowana jest dla pociągów pasażerskich i towarowych.
Prace budowlane na linii Ełk-Trakiszki mają zostać zrealizowane między 2022 a 2025 r.